Tuesday, September 15, 2015

Saturday, April 4, 2015

Mother and Son

SUPERB!!!!!!!!!!!!!!!

After his father's death, the Son decided to leave his mother at old age home and visited her on and off.

Once he received a call from old age home....Mom very serious ..... please come to visit.

Son went and saw mom very critical, on her dying bed.

He asked: Mom what can I do for you.

Mom replied... "Please install fans in the old age home, there are none.... Also put a fridge for betterment of food because many times I slept without food".

Son was surprised and asked: mom, while you were here you never complained, now you have few hours left and you are telling me all this, why?

Mom replied....."it's OK dear, I've managed with the heat, hunger & pain, but when your children will send you here, I am afraid you will not be able to manage
"Truth"

Truth no 1 :
nobody is real in this world except Mother..
😊
Truth no. 2 :
a poor person has no friends..
😊
Truth no. 3 :
people do not like good thoughts they like good looks..
😊
Truth no 4 :
people respect the money not the person..
😊
Truth no 5 :
the person you love the most, will hurt you the most !
😊
Truth no 6 :
"Truth is Simple, But, The Moment YOU try to Explain it...
It Becomes Difficult"
😊
Truth no 7 :
"When you are happy you enjoy the music", but
"when you are sad, you understand the lyrics".
😊
Truth no 8 :
IN LIFE Two things define you-
"Your patience" when you have nothing...
&
"Your attitude" when you have everything...

Rightly said "The internet shows us how small the world is...but a missing plane shows, how big our planet is.."..πŸ‘πŸ‘πŸ‘

Tuesday, March 3, 2015

Facts of Life.

Plz read full msg
5ive undeniable Facts
of Life :

πŸ‘‰1.
Don't educate
your children
to be rich.
Educate them
to be Happy.
So when
they grow up
they will know
the value of things
not the price

πŸ‘‰2.
Best awarded words
in London ...

"Eat your food
as your medicines.
Otherwise
you have to
eat medicines
as your food"

πŸ‘‰3.
The One
who loves you
will never leave you
because
even if there are
100 reasons
to give up
he will find
one reason
to hold on

πŸ‘‰4.
There is
a lot of difference
between
human being
and being human.
A Few understand it.

πŸ‘‰5.
You are loved
when you are born.
You will be loved
when you die.
In between
You have to manage...!

If u want to Walk Fast,
Walk Alone..!
But
if u want to Walk Far,
Walk Together..!!

πŸ‘πŸ‘
Six Best Doctors πŸ‘·in the World-
1.Sunlight☀
2.Rest😴
3.Exercise🚡🏊
4.DietπŸ΅πŸ―πŸŠπŸ‘
5.Self ConfidenceπŸ˜‡
&
6.FriendsπŸ‘­πŸ‘¬

Maintain them in all stages of Life and enjoy🎊 healthy life

Sunday, March 1, 2015

Suami, isteri dan kapal.

Sebuah kapal persiaran terlibat dengan kemalangan di laut, di dalamnya ada satu pasangan, selepas berusaha untuk mencari bot penyelamat, mereka menyedari cuma tinggal tempat untuk seorang. Macam Titanic pula kan?
Dengan serta merta, lelaki itu meninggalkan wanita yang bersamanya dan melompat masuk ke dalam bot penyelamat sendirian.
Wanita itu berdiri di kapal yang sedang tenggelam dan menjerit satu patah perkataan kepada suaminya.
Cikgu kemudian berhenti bercerita dan bertanya,
"Rasanya la kan, apa yang dia jeritkan?"
Hampir semua murid menjawab
"Aku bencikan kau! Tak berhati perut!"
Cikgu perasan seorang muridnya yang diam sahaja lalu bertanya kepadanya,
"Cikgu, saya percaya dia mesti cakap - Jaga anak-anak kita baik-baik!"
Cikgu itu terkejut, lalu bertanya,
"Awak pernah dengar cerita ini ke?"
Budak itu menggelengkan kepalanya,
"Tak, tapi itulah yang mak saya beritahu ayah sebelum dia meninggal kerana penyakit."
Ciku kemudian menyambung,
"Betul jawapan tu."
Kapal itu tenggelam, manakala lelaki itu pulang dan membesarkan anak-anak mereka sendirian.
Beberapa tahun selepas meninggalnya lelaki itu, anak mereka menjumpai diari ayah mereka semasa mereka mengemas.
Rupanya semasa orang tua mereka menaiki kapal persiaran, ibu mereka sudah disahkan mengidap penyakit yang akan meragut nyawa.
Ayah mereka menulis,
"Alangkah baiknya jika saya tenggelam ke dalam lautan bersamamu, namun demi anak-anak kita, saya tinggalkan kamu bersemadi di dalam laut keseorangan."
Cikgu sudah berhenti bercerita, namun kelas tersebut masih sunyi.
Cikgu itu tahu anak muridnya memahami pengajaran cerita tersebut, walaupun ada yang baik dan yang buruk di dunia ini, masih banyak lagi kisah disabaliknya yang sukar untuk difahami.
Itulah sebabnya kita jangan sesekali lihat luaran sahaja dan menghukum orang lain tanpa memahami mereka dulu.
Mereka yang suka belanja makan, bukan kerana mereka berharta tapi sebab mereka meletakkan persahabatan melebihi duit.
Mereka yang rajin bekerja, bukan kerana mereka tunjuk pandai tapi sebab mereka memahami maksud tanggungjawab.
Mereka yang memohon maaf dulu selepas pergaduhan, bukan kerana mereka salah tapi sebab mereka menghargai orang di sekeliling mereka.
Mereka yang sukarela membantu anda, bukan kerana mereka berhutang apa-apa tapi sebab mereka lihat anda sebagai seorang sahabat.
Mereka yang selalu sms anda, bukan kerana mereka tak de benda lain nak buat tapi sebab mereka mengingati anda.
Satu hari, kita semua akan terpisah, kita akan terkenangkan pelbagai perbualan dan impian yang kita ada.
Hari berganti hari, bulan, tahun, hingga hubungan ini menjadi asing...
Satu hari anak kita akan jumpa gambar kita dan bertanya,
"Siapa mereka semua tu?"
Dan kita tersenyum dengan air mata yang tidak kelihatan kerana hati ini terusik dengan kata yang sayu, lalu berkata,
"DENGAN MEREKALAH SAYA ADA HARI YANG PALING INDAH DALAM HIDUP SAYA."

Wednesday, February 18, 2015

Taller buildings but shorter tempers.

This is a master piece. If you have not read it take the time to read it now. If you have read it take time to read it again!
GEORGE CARLIN (His wife recently died....)

Isn't it amazing that George Carlin - comedian of the 70's and 80's - could write something so very eloquent...and so very appropriate.

A Message by George Carlin:

The paradox of our time in history is that we have taller buildings but shorter tempers, wider Freeways , but narrower viewpoints. We spend more, but have less, we buy more, but enjoy less. We have bigger houses and smaller families, more conveniences, but less time. We have more degrees but less sense, more knowledge, but less judgment, more experts, yet more problems, more medicine, but less wellness.

We drink too much, smoke too much, spend too recklessly, laugh too little, drive too fast, get too angry, stay up too late, get up too tired, read too little, watch TV too much, and pray too seldom.

We have multiplied our possessions, but reduced our values. We talk too much, love too seldom, and hate too often.

We've learned how to make a living, but not a life. We've added years to life not life to years. We've been all the way to the moon and back, but have trouble crossing the street to meet a new neighbor. We conquered outer space but not inner space. We've done larger things, but not better things.

We've cleaned up the air, but polluted the soul. We've conquered the atom, but not our prejudice. We write more, but learn less. We plan more, but accomplish less. We've learned to rush, but not to wait. We build more computers to hold more information, to produce more copies than ever, but we communicate less and less.

These are the times of fast foods and slow digestion, big men and small character, steep profits and shallow relationships. These are the days of two incomes but more divorce, fancier houses, but broken homes. These are days of quick trips, disposable diapers, throwaway morality, one night stands, overweight bodies, and pills that do everything from cheer, to quiet, to kill. It is a time when there is much in the showroom window and nothing in the stockroom. A time when technology can bring this letter to you, and a time when you can choose either to share this insight, or to just hit delete...

Remember; spend some time with your loved ones, because they are not going to be around forever.

Remember, say a kind word to someone who looks up to you in awe, because that little person soon will grow up and leave your side.

Remember, to give a warm hug to the one next to you, because that is the only treasure you can give with your heart and it doesn't cost a cent.

Remember, to say, 'I love you' to your partner and your loved ones, but most of all mean it. An embrace will mend hurt when it comes from deep inside of you.

Remember to hold hands and cherish the moment for someday that person will not be there again.

Give time to love, give time to speak! And give time to share the precious thoughts in your mind.

AND ALWAYS REMEMBER:

Life is not measured by the number of breaths we take, but by the moments that take our breath away.

If you don't send this to other people....Who cares?

George Carlin

Thursday, February 5, 2015

Debat antara Atheis dan seorang pemuda.

Soalan Pertama
Atheis: "Pada zaman bilakah Tuhan kamu dilahirkan?"

Pemuda tersebut tersenyum lalu menjawab: "Allah Taala tidaklah sesuatu yang dilahirkan. Jika Dia dilahirkan sudah tentu Dia punya bapa, Allah juga tidak melahirkan. Jika Dia melahirkan maka sudah tentu Dia punya anak."

Soalan Kedua
Atheis: "Kalau begitu, bilakah pula Tuhan kamu wujud?"

Pemuda itu seraya menjawab: "Allah Taala itu wujud sebelum adanya zaman, sedangkan zaman itu sendiri adalah ciptaanNya, mana mungkin pencipta wujud selepas makhluk ciptaanNya."

Soalan Ketiga
Atheis: "Cuba kamu berikan kepada kami sedikit gambaran tentang kewujudan Tuhan kamu yang tiada permulaan ini. Bagaimana mungkin sesuatu itu ada tanpa ada permulaannya?"

Pemuda itu menjawab: "Kamu pandai mengira?"

Kelompok Atheis itu menjawab: "Tentu sekali kami pandai mengira."

Pemuda itu meneruskan ucapannya: "Bolehkah kamu beritahu aku apakah nombor sebelum nombor empat (4)?"
Atheis: "Nombor 3″
Pemuda: "Nombor sebelum 3?"
Atheis: "Nombor 2″
Pemuda: "Nombor sebelum 2?"
Atheis: "Nombor 1″
Pemuda: "Nombor sebelum 1?"
Atheis: "Tiada"
Pemuda itu tersenyum lalu memberikan penerangan: "Nah, kamu sendiri mengakui bahawa nombor 1 sebelumnya tiada mulanya. Nombor yang merupakan ciptaan Allah ini sendiri kamu akui bahawa tiada permulaan baginya. Apatah lagi pencipta kepada nombor itu sendiri?"

Terpinga-pinga kelompok Atheis tersebut dengan jawapan yang padat dan bernas daripada pemuda itu. Ternyata mereka silap perkiraan bila mana berhadapan dengan anak muda ini. Pada mulanya mereka merasakan bahawa anak muda ini mudah dikalahkan, namun telahan mereka ternyata menyeleweng. Mereka perlu lebih berhati-hati.

Soalan Keempat
Atheis: "Tahniah anak muda di atas jawapanmu sebentar tadi. Jangan sangka kamu berada di dalam keadaan yang selesa. Baik, tolong kamu terangkan kepada kami, pada bahagian manakah Tuhan kamu mengadap?"

Pemuda itu menjawab: "Jika aku bawa sebuah pelita yang dicucuh dengan api ke sebuah tempat yang gelap, pada arah manakah cahaya pada api tersebut mengadap?"

Kelompok Atheis menjawab: "Cahaya itu tentulah akan menerangi keseluruhan arah."

Pemuda itu berkata: "Jika cahaya yang diciptakanNya itu pun kamu semua tidak mampu menerangkan pada arah manakah ia mengadap, inikan pula Sang Pemilik Cahaya langit dan bumi ini sendiri?"

Kesemua hadirin yang mendengar jawapan daripada pemuda itu bersorak kegembiraan. Kagum mereka dengan kepetahan anak muda itu.

Soalan Kelima
Atheis: "Bolehkah kamu terangkan kepada kami, bagaimana zat Tuhan kamu? Adakah ianya keras seperti besi? Atau jenis yang mengalir lembut seperti air? Atau ianya jenis seperti debu dan asap?"

Pemuda itu sekali lagi tersenyum. Beliau menarik nafas panjang lalu menghelanya perlahan-lahan. Lucu sekali mendengar persoalan kelompok Atheis ini. Orang ramai tertunggu-tunggu penuh debaran apakah jawapan yang akan diberikan oleh pemuda itu.

Pemuda itu menjawab: "Kamu semua tentu pernah duduk disebelah orang yang sakit hampir mati bukan?"

Atheis menjawab: "Tentu sekali."

Pemuda itu meneruskan: "Bila mana orang sakit tadi mati, bolehkah kamu bercakap dengannya?"

Atheis menjawab: "Bagaimana mungkin kami bercakap dengan seseorang yang telah mati?"

Pemuda itu meneruskan: "Sebelum dia mati kamu boleh bercakap-cakap dengannya, namun selepas dia mati, terus jasadnya tidak bergerak dan tidak boleh bercakap lagi. Apa yang terjadi sebenarnya?"

Kelompok Atheis tertawa lalu memberikan jawapan: "Adakah soalan seperti ini kamu tanyakan kepada kami wahai anak muda? Tentu sekali seseorang yang mati itu tidak boleh bercakap dan bergerak . Ini kerana rohnya telah terpisah daripada jasadnya."

Pemuda itu tersenyum mendengar jawapan mereka lalu berkata: "Baik, kamu mengatakan bahawa rohnya telah terpisah daripada jasadnya bukan? Bolehkah kamu sifatkan kepada aku sekarang,bagaimanakah bentuk roh tersebut. Adakah ianya keras seperti besi, atau ianya mengalir lembut seperti air atau ianya seperti asap dan debu yang berterbangan?"

Tertunduk kesemua Atheis tersebut bila mana mendengar persoalan pemuda bijak tersebut. Ternyata olokan mereka sebentar tadi kembali
tertimpa ke atas mereka.

Kelompok Atheis menjawab dengan keadaan penuh malu: "Maaf, tentu sekali kami tidak dapat mengetahui bagaimana bentuknya."

Pemuda itu lalu meneruskan bicaranya: "Jika makhluknya seperti roh itu pun kamu tidak mampu untuk menerangkannya kepada aku, bagaimana mungkin kamu ingin menyuruh aku menerangkan bagaimana bentuk Tuhan Pemilik Roh serta sekalian alam ini?"

Soalan Keenam
Atheis: "Di manakah Tuhan kamu duduk sekarang?"

Pemuda itu kembali bertanyakan soalan kepada mereka: "Jika kamu membancuh susu, tentu sekali kamu mengetahui bahawa di dalam susu tersebut ada terdapat lemak bukan? Bolehkah kamu terangkan kepada saya, dimanakah tempatnya lemak tersebut berada?"

Kelompok Atheis menjawab: "Kami tidak dapat menerangkan kepadamu dengan tepat kedudukan lemak di dalam susu tersebut. Ini kerana lemak itu mengambil keseluruhan bahagian susu tersebut."

Pemuda itu seraya berkata: "Kamu sendiri lemah di dalam memberikan jawapan terhadap persoalan aku sebentar tadi. Jika lemak di dalam susu pun tiada tempat yang khusus baginya, masakan pula kamu ingin mengatakan bahawa Tuhan Pemilik Arasy itu ada tempat duduk khusus bagiNya? Sungguh aku pelik dengan persoalan-persoalan kamu ini."

Soalan Ketujuh
Atheis: "Kami pelik bagaimana jika masuk ke dalam syurga ada permulaannya (iaitu selepas dihisab oleh Allah Taala di padang Mahsyar) namun bila mana sudah berada di dalamnya maka tiada lagi pengakhirannya (maksudnya tiada kesudahannya dan akan selama-lamanya di dalam syurga)?"

Pemuda itu tersenyum lagi lalu menjawab: "Mengapa kamu pelik dengan perkara tersebut. Cuba kamu lihat pada nombor. Ianya bermula dengan nombor satu bukan? Namun bolehkah kamu terangkan kepada aku apakah nombor yang terakhir di dalam senarai nombor?"

Terkelu kelompok Atheis ini untuk memberikan jawapan. Tentu sekali nombor tiada kesudahannya. Pemuda itu tersenyum melihat kelompok Atheis ini terkebil-kebil tidak mampu memberikan jawapan.

Kemudian beliau menyambung bicaranya: "Nah, kamu sendiri tidak mampu untuk menerangkan kepadaku apakah nombor terakhir bukan? Jawapannya sudah tersedia di hadapan mata kepala kamu."

Soalan Kelapan
Atheis: "Kami ingin bertanya lagi, bagaimana mungkin seseorang di dalam syurga menurut Nabi kamu tidak akan kencing dan berak. Sedangkan mereka juga makan dan minum? Ini adalah perkara yang tidak masuk akal."

Pemuda itu tenang membetulkan kedudukannya. Lalu beliau menjawab: "Aku dan kamu sebelumnya pernah berada di dalam perut ibu sebelum dilahirkan bukan? Sembilan bulan di dalam perut ibu, kita juga makan daripada hasil darah ibu kita. Persoalanku, adakah kamu buang air kecil dan besar di dalam perut ibumu? Sedangkan kamu juga makan di dalamnya?"

Sekali lagi kelompok ini terdiam membisu seribu bahasa. Padat sekali jawapan anak muda ini.

Soalan Kesembilan
Ia soalan terakhir yang ditanyakan oleh kelompok Atheis tersebut kepada pemuda itu bila mana mereka telah mati kutu dan sudah terlampau malu ialah berkenaan: "Jika kamu terlalu bijak , apakah yang dilakukan oleh Tuhanmu sekarang?"

Maka pemuda itu menjawab dengan tenang: "Sebelum aku memberikan jawapan kepadamu, eloklah kiranya kita bertukar tempat. Ini kerana kamu berada pada tempat yang tinggi sedang aku berada di bawah. Jawapan hanya boleh diberikan bila mana aku berada di atas mengambil alih tempatmu."

Kelompok Athies itu lalu bersetuju dengan cadangan pemuda tersebut, lalu mereka bertukar tempat.

Pemuda itu naik ke atas, manakala sang Atheis turun ke bawah.
Bila mana pemuda itu sudah berada di atas, terus beliau menjawab: "Kamu bertanya sebentar tadi apakah yang Tuhanku lakukan sekarang bukan? Jawapannya ialah, Tuhanku sedang meninggikan yang Haq (dengan menaikkan pemuda itu ke atas) dan menurunkan yang Batil (dengan menurunkan kelompok Atheis tersebut ke bawah)."

Akhirnya mereka mengakui bahawa tiada lagi persoalan yang ingin ditanyakan malah kesemuanya telah dipatahkan oleh pemuda itu dengan penuh hikmah.

Walau sudah hampir ribuan tahun pemuda itu meninggalkan kita, namun namanya disebut orang seolah-olah beliau masih hidup di sisi kita.

Al-Fatihah buat al-Imam al
-A'dzam Abu Hanifah Nu'man bin Thaabit r.a (Imam Hanafi) serta kepada seluruh gurunya dan kesemua muslimin dan muslimat sama ada yang masih hidup atau yang telah
wafat.
SEBARKAN UNTUK MANFAAT UMAT.

ini hujah imam hanafi dgn addahri....ada dlm kitab darus samin.

Wednesday, February 4, 2015

Bapa Anak dan Ibu.

KEEGOAN SEORANG BAPA/IBU

Sebelum kita keluar ke pejabat kita membebel pada anak kerana lambat bersiap

Sampai di sekolah anak maklumkan ada surat yang dia lupa berikan semalam. Lagi sekali anak dileteri.

Anak salam dan masuk ke kelas dengan keadaan emosi yang terguris.

Dah dua kali kena marah. Kalau tak bagitahu pasal surat tu pun takpe fikirnya. Buat kena marah je.

Seharian dia di sekolah bersama kawan-kawan dan guru. Bila habis sekolah, dia tinggal di taska atau rumah pengasuh. Sementara menunggu ibu dan ayah balik..

Bila matahari semakin hilang cahayanya, baru ibu dan ayah datang mrnjemput.

Dah 8/9 jam tak jumpa ibu ayahnya. Banyak yang dia nak kongsikan. Waktu ibu dan ayahnya sedang bercakap, waktu itu juga mereka excited nak cerita dan bertanya itu dan ini. Nak bagitahu cikgu puji dia pandai, nak bagitahu kawan puji kotak pensil yang ibu baru belikan

Tapi mereka dimarahi kerana dikatakan menyibuk waktu orang tua nak bercakap. Mereka menunduk dan masuk ke bilik. Bergurau pulak dengan adik-adik. Kecoh bunyinya. Tetiba wajah si ayah tersembul di muka pintu. Kena marah lagi sebab bising waktu ayah nak tengok berita. Ayah suruh baca buku.

Tengah-tengah belek buku, teringat lukisan cantik tadi. Berlari nak tunjuk kat ibu didapur. Tetiba terlanggar pulak bucu meja. Jatuh dan pecah berderai gelas atas meja. Sekali lagi anak ini dimarahi dan dileteri.

Dan anak ini akhirnya tidur dalam keadaan dia tertanya-tanya adakah ibu dan ayahnya menyayanginya atau tidak. Tiap hari, pasti ada saja salah dan silap mereka. Pasti ada yang tidak kena.

Itu senario yang selalu kita hadapi. Malahan saya sendiri mengalaminya. Sungguh tinggi ego kita. Sungguh kita sangat mementingkan diri.

Anak ini belum matang. Belum tahu berfikir seperti orang dewasa. Bila ibu dan ayah pulang mereka benar-benar ingin merasai kehadiran kita. Ingin dipeluk dan berkongsi cerita. Tapi apa yang mereka dapat???

Bila mereka besar dan lebih selesa berkongsi cerita dengan teman-teman, jangan kita persoalkan kenapa. Kerana waktu mereka ingin benar-benar berkongsi dengan kita, kita menafikan hak mereka.

Keegoan itu langsung tak menjadikan kita ibu bapa yang hebat.

Emosi dan amarah hanya mengundang salah tafsir si anak

Jika kita berasa penat dengan urusan kerja seharian, bagaimana pula dengan anak-anak? Jam 7.30 dah terpacak di sekolah. Pagi sekolah agama dan petangnya pula sekolah kebangsaan. Tidak penatkah mereka?

Kita keluar bekerja tanpa membawa beban berkilo. Tapi mereka bagaimana? Berat beg sekolah saja sudah 5 kg.

Ingatlah, anak itu satu anugerah. Bukan tempat melempias lelah.

* peringatan untuk anda

Ulasan;

Kekuatan dalam mengawal emosi amat penting. Bagi ibubapa yang bekerja perkara ini mudah berlaku. Bagi ibu yang tidak bekerja dapatlah anak-anak dilayan seperti sepatutnya. Apapun kegagalan ini seakan sudah terlambat tapi jangan diteruskan setelah sedar akan kesilapan tersebut. Itulah yang membezakan ibubapa yang berjaya mendidik dengan yang gagal. Kadang kala anak dari keluarga yang miskin berjaya dalam hidup dari yang kaya. Ilmu adalah milikNYA.

Monday, February 2, 2015

Al-kisah Atuk yg romantikπŸ˜‚

Al-kisah Atuk yg romantikπŸ˜‚

Seorang cucu kagum dengan atuknya yg dh berumur 70+++ yg sentiasa memanggil nenek dgn panggilan 'sayang, daaling, honey& ♥♥♥lagi. Tak mcm atok-atok lain..nih mesti ada sesuatu rahsia baaik punya, fikirnya.
Lalu satu saat yg sesuai cucu p tanya pd atuknya.
"Atuk..atuk..apasal Man tengok atuk romantik sangat dgn nenek walau dh tua..daling la, sayaang la. Apa rahsia cinta atuk dgn nenek tuk".
Atuk panggil cucu dan bebisik,
"Kau jgn bising-bising lak, yg sebona e atuk dah lupo namo wan kau...!!!".

Thursday, January 29, 2015

SUO SP AR

Roadblock

Smlm ada roadblock abg jpj , kecut perut, sy pun berhenti jauh sikit drp sekatan, helmet tak pakai, lesen takde, bhenti kejap buat2 check angin tayar, debor jgn cita laa, dok mikir cam mana nok lari, mikir punya mikir baru ingat ado org tua bagi ayat, kalu baca polis tak nmpk. Sy pun baca ler.., abis baca tiup kearah abg2 jpj, tawakal lalu depan roadblock, takut bukan main, abg jpj tak tahan pon malah mcm tak nampak jer sy lalu.., apalagi sy pun teruskan cpt cpt kayuh basikal sambil senyuum..., fuuhh lega. ...... πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†

Dedicated To All those Born in 1940's, 50's, 60's.

Dedicated To All those Born in 1940's, 50's, 60's.

Without any maids, our mothers cooked, cleaned and took care of the whole family. They still had time to chat with neighbours.

Everyone had candy floss, fizzy drinks and shaved ice with syrups. Diabetes were rare and aspirin/panadol cured all illness.

We rode adult's bicycle to school, the richer ones had their own mini-bikes. Ironically, we all had problems with our brakes, and after running into the bushes a few times, we learned how to solve the problem.

Prefects were a fearful lot ...more fearful than the teachers. Detention class was like going to prison for a day. We had "public canning" in schools.

NO ONE ever won the big prices on "Tikam". It was a scam but it did not stop us coming back for more.

Motorbikes were rode without helmets. It was rare to ride a private taxi. Taking a bus was luxury - we either cycled or walked everywhere.

We drank water from the tap and NOT from bottles.

We spend hours in fields under the sun, playing football or flying kites, without worrying about UV ray. It did not affect us.

We roamed free catching spiders and did not worry of Aedes mosquitoes. We kept our spiders in match boxes and ready for a fight anytime.

With mere 5 pebbles, girls played endless games and with a tennis ball, boys ran like crazy for hours.

When it rained, we swam the drains & canals to catch "ikan keli", none of us were dissolved in rain.

We shared one bottle of soft drink with friends, NO ONE actually worried about catching anything.

We ate salty, sweet & oily foods, bread had real butter and sometimes condense milk. We enjoyed very sweet coffee, tea, and "ice kacang" but we were not obese because....... WE WERE OUT PLAYING ALL THE TIME!!

We left home in the morning and played all day till hunger drove us back home. When needed, our parents knew how to find us. NO ONE actually watched over us and WE ALWAYS WERE SAFE.

WE DID NOT HAVE HANDPHONES BUGGING US. We rode bikes or walked over to a friend's house and just yelled for them!

We did not have Playstations, X-boxes, Nintendo's, multiple channels on cable TV, DVD movies, no surround sound, no phones, no personal computers, no Internet. WE HAD FRIENDS and we went outside and found them! Our TV was black and white.

We fell out of trees, got cut, broke bones and teeth and we still continued the stunts.

We did not have birthdays parties till we were 21, that is when we started to take noticed of girls.

We have not heard of the word "Bumiputra". We only knew our friends by names. Their parents were Pak Cik and Mak Cik or Uncle and Aunty.

In badminton, we did not change the shuttle as long as it was in flight. Regardless of how many feathers were left in the shuttle, our game continued... but still Wong Peng Soon and Punch Gunalan made us proud in Badminton.

Match-boxes were always "chilly" or "king kong" brand...to own a box of matches from a hotel was something great.

Regardless of whether we could afford one, we always knew Maths tuition was $10.00 a month.

All parties were held in the Town hall.

We felt please to see a policeman and we were always edger to tell police everything we saw.

Morris Minor and Volkswagen beetle were on our roads...driven alongside Kingswood, Vauxhall, Opel and Chyrsler. Executives of companies drove Peugeot 504. Japanese cars were considered "inferior". There were no traffic lights only roundabouts.

The whole kampung came together during kenduris and all took turns to "kacau dodol". Chinese, Indians and Malays were all part of kenduris and all of us spoke Malay.

Our favourite local performer was Rose Chan and the Beatles were the most popular band. John Wayne's westerns on Sunday Cheap Matinees were 25 cent per show.

Malay weddings had joget sessions in the night, it was the only time to ask the Malay lady for a dance.

Ketupat were NEVER plastic wrapped.

Football was played barefooted in torn-filled "padangs", rain or shine... but still Santokh Singh, Soh Chin Ann and Mokhtar Dahari made us proud, we actually beat South Korea in football.

JPJ teste
rs instill fear and were highly respected...

Susu lembu was delivered to our house by our big, friendly and strong "Bayi" on his bicycle. All "jagas" were "Bayi" and no place got robbed.

"Laksa" and "Putu Mayam" man came peddling. "Kacang Puteh" man walked balancing on his head top, 6 compartments of different type of murukus.

We played "gasing", made our own kites & had kite fighting with glass glued threads and made wooden guns & used seeds from plants for bullets.

Kang Kong was free…easily harvested by riverside. "Kembong" was 30 cents a "kati" and nobody wanted "ikan pari".

When the Circus came to town, everybody went to see it. It was the best LIVE show I ever saw.

Usually we did not have to BUY fruits; they were self planted or given by neighbours or friends.

The idea of parents bailing us out if we broke the law was unheard of. Our parents actually sided with the law ! Nobody knew about child psychology!

Yet this generation has produced some of the best risk-takers, problem solvers and inventors ever!

The past 40 years have been an explosion of innovation and new ideas.

We had freedom, failure, success and responsibility, and we learned ......HOW TO DEAL WITH IT ALL!

And YOU are one of them!

CONGRATULATIONS!

You might want to share this with others who have had the luck to grow up as kid before things took a turn in the 80s.

And while you are at it, share it with your kids so they will know how brave their parents were

"Psycho The Rapist".

This is a killer :-) I could not stop laughing -- Great stress buster :-)

Man to Librarian: l want a book titled "Psycho The Rapist".

The Librarian searched for 3 hrs then came back & slapped the man & said, "Idiot the book title is "Psychotherapist" ......πŸ˜œπŸ˜œπŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜–πŸ˜–πŸ˜–

Sunday, January 18, 2015

Nine of the wealthiest people in the world met at Chicago's Edge Water Beach H

In 1923, nine of the wealthiest people in the world met at Chicago's Edge Water Beach Hotel.

Their combined wealth, it is estimated, exceeded the wealth of the Government of the United States at that time. These men certainly knew how to make a living and accumulate wealth. Attending the meeting were the following men:

1. The president of the largest steel company,

2. The president of the largest utility company,

3. The president of the largest gas company,

4. The president of the New York Stock Exchange,

5. The president of the Bank of International Settlements,

6. The greatest wheat speculator,

7. The greatest bear on Wall Street,

8. The head of the World's greatest monopoly &

9. A member of President Harding's cabinet.

That's a pretty impressive line-up of people by anyone's yardstick.

Yet, 25 years later, where were those nine industrial giants?

Let's examine what happened to them 25 years later.
1. The President of the then largest steel company (Bethlehem Steel Corp), Charles M Schwab, lived on borrowed capital for five years before he died bankrupt.

2. The President of the then largest gas company, Howard Hubson, went insane.

3. One of the greatest commodity traders (Wheat Speculator), Arthur Cutten, died insolvent.

4. The then President of the New York Stock Exchange, Richard Whitney, was sent to jail.

5. The member of the US President's Cabinet (the member of President Harding's cabinet), Albert Fall, was pardoned from jail just to be able to go home and die in peace.

6. The greatest "bear" on Wall Street, Jesse Livermore committed suicide.

7. The President of the then world's greatest monopoly, Ivar Krueger, committed suicide.

8. The President of the Bank of International Settlement, Leon Fraser, committed Suicide.

9. The president of the largest utility company, Samuel Insull, died penniless.

What they forgot was how to "make" life while they got busy making money!

Money in itself is not evil; it provides food for the hungry, medicine for the sick, clothes for the needy. Money is only a medium of exchange.

We need two kinds of education:

a) One that teaches us how to make a living,

and

b) One that teaches us how to live.

There are many of us who are so engrossed in our professional life that we neglect our family, health and social responsibilities.

If asked why we do this, we would reply that "We are doing it for our family".

Yet, our kids are sleeping when we leave home. They are sleeping when we come back home!! Twenty years later, we'll turn back, and they'll all be gone, to pursue their own dreams and their own lives.

Without water, a ship cannot move. The ship needs water, but if the water gets into the ship, the ship will face existential problems. What was once a means of living for the ship will now become a means of destruction.

Similarly we live in a time where earning is a necessity but let not the earning enter our hearts, for what was once a means of living will surely become a means of destruction for us as well.

So take a moment and ask yourself, "Has the water entered my ship?"
I hope not!

Hope the above story will drive all of us in a better direction in 2015.